2011. szeptember 16.

SNI - csak a pénz számít?

Miért is? Mert Alexandra küldött kommentben egy cikket:
http://hvg.hu/itthon/20110914_korai_fejlesztes_pest_megye
amire nem tudok két tőmondatban válaszolni.

Mottó:
Logopédus: Elég! Pösze!
Pelikán József: Ezt még sose mondták nekem.
Logopédus: Nekem elhiheti. Otrombán pösze.
Pelikán József: Ne tessék ezt mondani.
Logopédus: A tények makacs dolgok!
(részlet a Tanú c. filmből)

Előljáróban néhány gondolat:
Szólók előre, szubjektív leszek. De nagyon. A tíz év küzdelem okán.
Félreteszem az országban folyó makró szintű kapkodást, pénzmegvonást és esztelen intézkedések sorozatát. Nem politikai cikk írása a célom. Amit el szeretnék érni, az, hogy aki olvassa, a lényeget lássa. Higgyék el, nem a pénz a fontos. Csak hát a pénz mozgat mindent!

Hosszan értekeztem a tanév eleji kanossza járásunkról. Küzdünk, pedig tudjuk, hogy az út végén járunk! Hogy lehetséges ez? Dájinál 5 hónapos korában jelentkeztek az első árulkodó tünetek. Gyakorlatilag azóta "fejlesztjük". A napokban lesz 11 éves... Ez nem kevés idő. Mivel a születéskori traumák általában 12 éves korig korrigálhatók, ezért vagyunk az út végén.
Így is érezzük magunkat: most vagy soha! Ha a legújabb terápia beválik, akkor nyert ügyünk van, de ha nem...
Azt gondolom, mi mindent megadtunk, amit egy felelősségteljes szülő megadhat a gyerekének. Idejében felismertük a problémát, minden fizikailag-anyagilag elérhető fejlesztési lehetőséget igénybe vettünk. Mégis, kétségek gyötörnek minket a gyerekünk jövője miatt.

Úgy érezzük, az SNI papír egyrészt egy "ál"- védettséget ad neki, másrészről egy megbélyegzés, amit egy életen át nem tud lemosni magáról. Vajon hányan tudják, hogy akinek SNI-s papírja van, az nem lehet fejlesztő pedagógus a Pető Intézetben? Pedig ki tudná mélyebben átérezni azoknak a problémáit, amelyekkel neki magának is meg kellett küzdenie?

A papír (óh, kis hazánk a papírok országa!) megvéd az esetleges kudarcok ellen. Arra az esetre, ha nem tud(na) a gyermek idegen nyelvből vagy szép anyanyelvünkből leérettségizni. Viszont, akkor nem is mehet olyan felsőoktatási intézménybe, ahol ezek felvételi tárgyak, mivel 0 pontot fog vinni ezekből a tárgyakból...
Tetszik már kapisgálni a dolgot?

Óh, megint előre szaladtam. Kb. 8 évet. Pedig, nekem a mostani tanév miatt kellene aggódnom. Nincs pénz a logopédusokra, fejlesztő pedagógusokra. Kérem tisztelettel, fogódzkodjanak meg! Annyi a problémás (sicc!) gyerek manapság, hogy minden pedagógusnak kéne tanulnia gyógypedagógiát! Ahogy Mérő László mondja: Mindenki másképpen egyforma. A kérdés csak az, hogy az másképpen pontosan hogyan diagnosztizálható? Arra is nagyobb figyelmet kéne fordítani, hogy az a pici "eltérés", milyen nyomot hagy a kis lelkében a gyerkőcnek, és a mikro környezetében.

A fiam -egyébként igen kiváló- matektanára négyszemközt bevallja nekem: nem tud mit kezdeni egy diszkalkuliás gyerekkel, mert nem tanulta! (Csak két ilyen van az osztályában.) Tessék kérem eszközöket adni a pedagógusok kezébe! Hátha sikerül(ne) megkönnyíteni amúgy sem egyszerű helyzetüket!

Bizonyára a pénzt elosztó pénzügyi "szak"-emberek még soha nem találkoztak fejlesztő pedagógussal, logopédussal. Ez nem az a szakma, amit "csak úgy" választ az ember. Ezt csak elhivatottságból lehet végezni! Mert egy fejlesztő sokszor küzd a gyerekkel (aki nem érti miért kell neki oda járnia, míg a többiek a suli udvarán fociznak), küzd a szülőkkel (akik pláne nem értik, hogy az ő szuper gyerekükkel mi a baj), küzd a főnökével, küzd az idővel (mert sokkal több gyereket kell ellátnia, mint amire energiája, ideje van), és küzd a családja fenntartásáért (mert nevetségesen alacsony a fizetésük).
A fejlesztő nem tesz mást, mint Marika néni a mezőn: elszórja a magocskákat. A gondosan átvizsgált, kijavított magokat. A jövőt építi a gyerekeinkben. Mert ha nem tenné, akkor nem nőne a szúrós bokron gyönyörű, gurulós, mosolygós málnácska, hanem csalánnal lenne tele a határ...

Higgyék el: én csak egy autodidakta módon, a gyermekemmel együtt tanuló szülő vagyok. A mozgás, a beszéd, a gondokodás, a tanulás mind-mind olyan terület, amelyre ma már egészen másként tekintek. Eszem ágában sincs azt mondani: "bezzeg az én időben...", vagy "a mi időnkben is felnőttek valahogy a gyerekek...". Mert látom, nem mindegy hogyan nőnek fel a gyerekek.
Ugyanis a hajléktalan-szállókon sok, magas intelligenciával rendelkező ember él, aki olyan lelki sérüléseket szenvedett, amik megelőzhetők lettek volna. Tovább megyek. Sok átlagosnak tekinthető felnőtt emberen látom, mi a "bibi".
Furcsa ugye? Mondok egy példát. Ha találkozom egy idegen emberrel, azonnal látom rajta, hogy mit nem fejlesztettek nála gyerekkorában. Beszédzavarok, koncentrációs zavarok, vagy mások. Nagyon könnyű felismerni például az Asperger szindrómásokat. Fontos meglátni, mert bár magas intellektusú emberek, például főnöknek szörnyűek, mert hiányoznak belőlük a szociális készségek, a kapcsolatteremtés, az empátiás képesség.
Szeretném hangsúlyozni, nem rosszabbak másoknál, csak mások! Őket így kell elfogadni.

 Van egy időpont, amíg "garanciális" egy gyermek. Ez -általában- 12 éves kor. Addig nem záródnak az agyában az idegcsatornák, nincsenek berögződéseik, és kellően nyitottak is. Idősebb korban már sokkal komolyabb tanulást igényel (és rosszabb hatásfokkal korrigálhatók) a sérülések.

Pénzt megvonni a fejlesztő pedagógusoktól, az elhivatott emberektől olyan, mintha a koldust kirabolnák. Szellemi éheztetés következne az országban. Az éhséget azonban csak egy évtized múltán fogjuk érezni, amikor az ellátandó gyerekek már felnőttek.

Erre ugyanis nem elfogadható válasz Virág elvtárs nagy mondása:
Pelikán elvtárs, a nemzetközi helyzet egyre fokozódik!

Ovikezdés - poroszos beszoktatás

Az első beszoktatós napon ott voltam végig. Huszonegynéhány gyerek és a hozzá tartozó min. 1 db. szülője. Ez aztán minden volt, csak nem beszoktatás. Egy rosszul szervezett játszóház is jobb ennél. Zaj, és káosz.

Második nap szülők kint, gyerekek bent. Kb. 5 percenként megjenik egy síró gyerek az ajtóban. Beül anyukája ölébe, újból vissza kell tuszkolni a csoportba. Mackólányka többször kijön megnézni ott vagyok-e. Láthatóan megnyugszik ettől.
Legtöbbször Annácska jön ki bőgve. Az Ő felmenői közül mindketten ott vannak, Apuka kb. 150 kg és 1,5 cm vastag aranylánc a nyakában.
Kijön a vezető hölgy. Lebaltázza a szülőket, hogy mit keresünk még itt, miért nem mentünk el. Az ő munkáját nehezítjük, ha mi szülők nem fogadunk szót! Egy elsőgyerekes anya szóvá teszi, nem ezt ígértük a gyereknek. Neki az lett mondva, hogy itt maradunk kint az előszobában. Ne csapjuk már be a gyerekeket!
Egyetértek. Bölcsen hallgatok. Tapasztalt anyaként. Szar anya vagyok, nem nyitom ki a számat.

Amikor az udvarra mentek játszani a kismanók, az aggódó anyákok is mehettek. A csúzdánál Annácskát némiképp akadályozta Mackólányka. Nagydarab apuka a csillogó aranyláncával a nyakában ráreccsen a lányomra:
- Takarodj innen!
Mackólányka úgy megijedt, hogy sírva jön hozzám. Azonnal felmérem: más szocio-kulturális körből jönnek. :-(
Hiába no, szar anya vagyok, mert átfut az agyamon: fele akkora IQ-val mint az enyém, nem fogok ordítani az ovi udvarán....

Harmadik nap már gyerek belök, Anya el, délben érte. Huszonegynéhány gyerekből huszonegynéhány sír.
Meglepő?

Negyedik nap: gyerek belök, egész nap ott van, délután megyünk érte.
Mackólányka beül az ölembe, a nap hátra lévő részében ki sem mászik onnan. Szar anya vagyok, mert babusgatom, nem lököm el magamtól...

Ötödik naptól a rutin. Gyerek belök, délután kilök. Óvónő nem kommunikál. Nem tudom mi történt napközben. Nem tudom aludt-e, evett-e, kakilt-e, ki verte úgy hátba, hogy a kék folt napokig látszik.

Mackólányka profi. Aki bölcsibe járt, az profi.
Az óvónők szerint.

Ezért nem is foglalkoznak vele. Velem sem. Továbbra sem kommunikálnak. Csak számonkérnek:
- Anyaaaa, még mindig nem hozták be az egészségügyi kiskönyvet, meg a só-lisztet gyurmának, és fogkeféje sincs a lánynak!
Szar anya vagyok, mert látom, nem könnyű az óvónőknek sem. Ezért hallgatok. Még.

Mackólányka reggelente kipattant az ágyból, úgy szeretett bölcsibe járni. Mosolyogva ment be, és nem akart hazajönni. Most, sírva megy be és első mondata délután:
- Úgy hiányoztál!
Ovikezdés óta átjár éjszakánként hozzák.

Az első szülői értekezleten elmondták:
- Az óvoda már oktatási intézmény, itt komoly munka folyik.
Kinek a részéről? A gyerek? Mert ő küzd rendesen...